26/10/2019 -
15/12/2019
Mākslas izstāde “Sajūtu taksonomija. Heinrihsoni”

Savā populārākajā literārajā veikumā “Kas nogalina lakstīgalu...” rakstniece Hārpera Lī (Harper Lee) rakstījusi, ka ikvienam no mums ir dota iespēja izvēlēties savus draugus, taču viennozīmīgi nav iespējams izvēlēties ģimeni. Šis citāts ietver sevī kādu daļu nesamākslotas patiesības. Fiziski iemesti šajā pasaulē, konkrētā ģimenē un apstākļos mēs neesam saistīti ar izvēles potenciālu un atbildību par to. Tomēr ne visi citāti, kas sevī glabā patiesības nokrāsu, ir bez izņēmuma piemērojami dažādām situācijām un personībām. Arī neizvēlēto ģimenes saistību rezultātā mēdz rasties patiesas, aktuālas un starpdisciplināras draudzības.


Tā tas noticis arī mākslinieku Heinrihsonu ģimenē. Spēcīgās ģimeniskās saites, kas ikdienā izpaužas arī kā ļoti tuva un cieša savstarpējā draudzība, ir gana dominējošas, taču nenomāc trīs Heinrihsonu - Ivara, Helēnas un Annas - individuālās mākslinieciskās intereses un raksturus. Taksonomija Heinrihsonu ģimenes izstādē Liepājā izpaužas kā atsevišķu un kopīgu sajūtu virknējums. Tā ir atteikšanās no fiziskās saiknes manifestācijas un uzdrīkstēšanās noticēt transcendentālai, emocionālai lietu piederībai.


“Lielajā dzintarā” skatāmā gleznotāja Ivara Heinrihsona lielformāta gleznu sērija “Kods” tapusi kā daļa no izstādes projekta, kas 2018. gadā norisinājās Spānijas abstraktās mākslas muzejā Kuenkā. Ivara daiļradē mīt spāņu mākslai raksturīgais donkihotiskais gars un nojaušamas El Greko, Goijas un Tapiesa ietekmes. Vērienīgajos gleznojumos mākslinieks atklāj savas personības un iedvesmu kodu – zirgs kā šajos darbos dominējošais tēls ir intuitīvs un paša autora radīts alter ego, kura ekspresīvā izteiksme satur ikvienam piemītošu tieksmi estetizēt realitāti.


Viena no spožākajām un daudzpusīgākajām latviešu māksliniecēm Helēna Heinrihsone savukārt ģimenes izstādē prezentē savu darbu sēriju “Garām”. Tajā māksliniece fiksējusi mirkļus, kuru sižetu vieglā abstrakcija ļauj tos interpretēt ārkārtīgi intīmi un personiski. Izmantojot pašas radīto tēlu sistēmu, Helēna novēro un attīsta dažādas ikdienas situācijas, par satura kodolu izmantojot spilgtu krāsu simboliku: “Ar krāsu laukumiem un nosacītām cilvēku figūrām risinu jūtu attiecību tēmu – satuvināšanās un attālināšanās vienam no otra, paslīdēšana garām, satikšanās vai vispār – nesatikšanās. Mīlestība, vienaldzība, naids.”

Izstādē skatāmo kostīmu mākslinieces un scenogrāfes Annas Heinrihsones darbu sēriju “Mans miers ir beigts”[i] veido lielizmēra ogles zīmējumi, telpiski objekti un gleznas. Sērija stāsta par patiesu pārdzīvojumu, kurš acumirklī spēj kļūt arī par pievilkšanās punktu. Māksliniece šo spēka iegūšanas veidu salīdzina ar reliģisku avotu vai intīmu pielūgsmes objektu, pie kura nemitīgi atgriezties domās: “Gar jūru ripinās sakņu murskulis. Saknes kustība ir steidzīga, saraustīta, saprātīga. Es to neuztveru kā zīmi, es to sajūtu aiz sevis turpinājumā, kā elpu pakausī. Paņemu rokās un mani pārņem absolūts prieks, pilnīga apziņa par to, ka viss ir pareizi, ka tā tam ir jābūt, ka nav cita ceļa un vēl neskaitāmas atbildes uz jautājumiem, kurus nepagūstu uzdot, jo tie jau ir aizmirsušies. Saknes ir neparasti veidojumi. Tās ir kā gals un sākums vienlaicīgi. Esmu tām pateicīga par daudziem laimīgiem apskaidrības mirkļiem, pielīdzinu to zināmai pielūgsmei.”

Izstādes kuratore: Auguste Petre

Mākslinieki :
 
Ivars Heinrihsons ir viens no spožākajiem neoekspresionisma pārstāvjiem mūsdienu latviešu glezniecībā un daudzus gadus viņš arī profesors Latvijas Mākslas akadēmijā. Straujā triepiena izteiksme, ahromātiskā krāsu palete un konsekventās attiecības ar sižetu (zirgi, balets, klavieres) Ivara Heinrihsona mākslā turpinās kā nebeidzams, savstarpēji sasaistīts un sevī ievelkošs process.
Ivara Heinrihsona darbi atrodas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja un Latvijas Mākslinieku savienības muzeja kolekcijā, Frīdemana Štokarta kolekcijā Minhenē, Grafikens Hus kolekcijā Zviedrijā, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas kolekcijā Londonā, Valsts Tretjakova galerijā Maskavā, Jane Voorhees Zimmerly muzeja kolekcijā Ņūdžersijā un Antonio Peresa abstraktās mākslas kolekcijā Spānijā.

Helēna Heinrihsone ir gleznotāja, taču aktīvi darbojas arī akvarelī, litogrāfijā, porcelāna apgleznošanā un animācijā. Viena no spilgtākajām latviešu mūsdienu gleznotājām, kura nebaidās riskēt un savos darbos arvien no jauna risināt dziļi emocionālas tēmas.
Helēnas Heinrihsones darbi atrodami Latvijas Nacionālā mākslas muzeja un Latvijas Mākslinieku savienības muzeja kolekcijā, Ludviga muzejā Ķelnē, Valsts Tretjakova galerijā Maskavā, Jane Voorhees Zimmerli muzejā Ņūdžersijā, Latvijas Bankas mākslas kolekcijā un Swedbank mūsdienu mākslas kolekcijā.

Anna Heinrihsone ir kostīmu māksliniece un scenogrāfe, kura paralēli darbībai teātrī aktīvi piedalās Latvijas vizuālās mākslas dzīvē, ir sarīkojusi 13 personālizstādes un piedalījusies vairāk nekā 30 glezniecības un scenogrāfijas izstādēs Latvijā un ārzemēs. Viņas glezniecības un papīra darbos saplūst dažādu māksliniecisko tehniku un mediju ietekmes, kā arī atklājas interese par savas dzimtas un apkārtējās vides nepastarpinātu izziņu.
Annas Heinrihsones darbi atrodas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, Swedbank mūsdienu mākslas un KUMU muzeja kolekcijā.


Izstāde skatāma no 25. oktobra līdz 15. decembrim.

Izstādes atklāšana: 25. oktobrī plkst. 17.00.

Norises vieta: Mākslas telpa Civita Nova
Darba laiks: P.-S. 10-19, Sv. 10-15.

Ieeja - bezmaksas.

Organizē: Lielais dzintars sadarbībā ar mākslas galeriju "Māksla XO".
Atbalsta: Liepājas pašvaldība un Valsts kultūrkapitāla fonds.

------------
[i] Darbu sērijas nosaukums aizgūts no Aspazijas dzejoļu krājuma “Mans miers ir beigts”.