Liepājas koncertzālē “Lielais dzintars” 4. un 5. februārī klausītājus ar izsmalcinātām programmām priecēja izcili mūziķi no Francijas un Beļģijas. Sestdienas vakarā franču ansamblis “Les Épopées” piedāvāja itāļu baroka spilgtākos opermūzikas fragmentus, savukārt svētdien jau ceturto reizi koncertzālē viesojās beļģu kameransamblis “Het Collectief”, šoreiz atskaņojot 20. gadsimta kamermūzikas zelta repertuāru.
Baroka mūzikas eksperti – ansamblis “Les Épopées” diriģenta un klavesīnista Stefāna Fižē (Stéphane Fuget) vadībā ar programmu “Monteverdi un Venēcijas opera” klausītājus kā klātienē, tā tiešraidē aizveda uz laiku, kad operas žanrs piedzīvo strauju attīstību un uzplaukst āriju un kaislīgu rečitatīvu ziedā – 17. gadsimtu.
Šī laikmeta zeltīto spozmi mūziķi atklāja spilgtākajos fragmentos no itāļu dižgara Klaudio Monteverdi, viņa skolnieka Frančesko Kavalli un nākamo paaudžu komponistu Antonio Sartorio un Karlo Pallavičīno daiļrades. Tika atskaņoti arī fragmenti no Domēniko Freski un Markantonio Dziāni operām, kas nav iestudētas kopš 17. gadsimta.
Šo daiļdarbu saturu un drāmu klausītāji iepazina apbrīnojamu solistu – soprāna Klēras Lefiljatras (Claire Lefilliâtre), mecosoprāna Izabellas Driē (Isabelle Druet), alta Melodijas Rivio (Mélodie Ruvio) un tenora Sirila Ovitī (Cyril Auvity) izpildījumā, kuri uz koncertzāles skatuves spilgti iedzīvināja tēlu raksturus, ļaujot saprast to pārdzīvojumus, kaislības un priekus ārpus valodas robežām.
Operu fragmentu ārijās īpaši uzmirdzēja vijolnieču Elēnas Uzelas (Hélène Houzel) un Sofijas Ivamuras (Sophie Iwamura), violas da gambas meistares Klēras Gotro (Claire Gautrot) un čellistes Alises Kokārtas (Alice Coquart) saskanīgā saspēle, savukārt riturnelēs – operas instrumentālajos fragmentos – saturu atklāja tikai klavesīns (Stefāns Fižē) un teorba (Lea Masona – Léa Masson).
Nākamajā dienā Liepājas koncertzālē ieradās kamermūzikas estēti no Beļģijas – ansamblis “Het Collectief”, trio sastāvā piedāvājot klausītājiem mūziku, kas Latvijā skan diezgan reti, – Arnolda Šēnberga, Čārlza Aivsa, Vitolda Lutoslavska un Leoša Janāčeka darbus.
Virtuozie mūziķi – vijolnieks Vilberts Ārtss (Wibert Aerts), čellists Marteins Vinks (Martijn Vink) un pianists Tomass Dīltjenss (Thomas Dieltjens) koncertu atklāja ar amerikāņu modernās mūzikas krusttēva Čārlza Aivsa Trio vijolei, čellam un klavierēm, kurā autors apcerējis savu studiju laiku Jeila Universitātē. Šajā darbā atklājās gan filozofiskas pārdomas, gan studentu ballīšu radītais haoss, gan mierpilns svētbrīdis. Pēcāk uz ekspresīvu divsarunu starp vijoles un klavieru tembriem aicināja poļu avangarda meistara Vitolda Lutoslavska virtuozā Partita.
Koncerta otro daļu ar spilgtiem mūzikas tēliem atklāja čehu ģēnija Leoša Janāčeka “Pasaka”, kas apspēlē Vasilija Žukovska vareno poēmu “Pasaka par caru Berendeju”. Šo stāstu klausītāji varēja izdzīvot savā versijā, galveno varoņu duetus saklausot čella un klavieru partijās. Noslēgumā svinīgi izskanēja austriešu vizionāra Arnolda Šēnberga jutekliskā un izsmalcinātā skaņu kamerglezna “Apskaidrotā nakts”, kas šajā koncertā izskanēja īpašā pārlikumā vijolei, čellam un klavierēm un bija iedvesmas avots visam programmas saturam.
Raksturīgi koncertsērijai “Personīgi”, pēc koncerta apmeklētāji satika mūziķus neformālā gaisotnē, lai uzdotu sev interesējošos jautājumus pie atspirdzinoša dzēriena glāzes. Pēckoncerta sarunas atbalsta mazumtirdzniecības veikalu tīkls “SPAR Latvija”.
FOTO GALERIJU aicinām skatīt mājas lapas sadaļā "FOTO/VIDEO" (Autori: Valters Pelns, OHM.LV)
Koncertus ar Liepājas pašvaldības un Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu rīkoja SIA “Lielais Dzintars”.